
PRACOWNIA EDUKACYJNA
Jest to pracownia, w której uczestnicy kontynuują edukację z poprzednich placówek edukacyjnych, zdobywana tutaj wiedza zawiera wiele elementów praktycznych i użytecznych w codziennym życiu, by ubogacać wachlarz interakcji i komunikacji niepełnosprawnych ze środowiskiem. Z uwagi na rodzaj niepełnosprawności umysłowej program zajęć jest dostosowany do poziomu wiedzy i percepcji uczestników. W tej pracowni stosuje się biblioterapię, ludoterapię, muzykoterapię, filmoterapię, chromoterapię, trening umiejętności społecznych, relaksację przy muzyce. Uczestnicy zajęć doskonalą umiejętność czytania prostych tekstów ze zrozumieniem, uczą się też poprawnego pisania na podstawowym poziomie oraz uważnego słuchania, ćwiczą stosowanie prostych działań matematycznych tj. dodawanie i odejmowanie, rozwijają słownictwo, poprawiają ogólną sprawność intelektualną i społeczną, integrują się z grupą. Rozwiązują rebusy tematyczne, krzyżówki, wykreślanki, uzupełniają teksty, kolorują obrazki numeryczne. Kształtują umiejętność koncentracji podczas wykonywania zadań oraz postawę aktywnego udziału w zajęciach, na których często prowadzone są dyskusje i wspólna wymiana spostrzeżeń na omawiany temat. Poprzez różnorodne gry edukacyjne terapeuta motywuje do logicznego myślenia, wyciągania wniosków, sprytnych rozwiązań i spostrzegawczości. Tutaj uczestnicy poznają wartość pieniądza ucząc się ich gospodarowaniem poprzez wirtualne zakupy lub zakupy w trakcie grania w planszówki.
Budząca zainteresowanie forma aktywności to filmoterapia gdzie przedstawiane są produkcje fabularne i dokumentalne prezentujące osoby niepełnosprawne z ich problemami w życiu codziennym i zarazem ukazujące je jako osoby, które pokonują problemy. Zajęcia z filmem są dla uczestników zarówno motywacyjnym jak i estetycznym przeżyciem budzącym ich sferę emocjonalną, racjonalną i chęć do działania.
Karaoke – jest to bardzo lubiana forma zajęć przez uczestników. Wprowadza ich w dobry nastrój, uspokaja i łagodzi emocjonalnie, poprawia samopoczucie, wyzwala siły twórcze i mobilizuje do coraz lepszego odtwarzania swoich ulubionych przebojów, podnosi bardzo samoocenę i akceptację. To również przygotowanie muzyczne do wyjazdów integracyjnych i konkursów wokalnych.